Bahasa itu Indah !


Assalammualaikum !


Alhamdulillah..
kita kita and kita masih bernafas di atas muka bumi Allah niee...
ok ! ira blogwalking tadi..
and ira jumpa kata-kata yang sangat indahhh..
tersentuh beb ! 


Kata-kata Hikmah daripada Prof. Hamka
dalam bukunya 'Tasauf Moden'



'Kalau engkau dicintai orang dan mencintai, senangkanlah hatimu. Tandanya hidupmu telah berharga, tandanya engkau telah didaftar anak bumi yang terpilih. Tuhan telah memperlihatkan belas Kasih-Nya kepadamu lantaran pergaduhan hati sesama makhluk. Dan jiwa di seberang masyrik dan maghrib telah terkungkung di bawah satu perasaan di dalam lindungan Tuhan. Di sanalah waktunya engkau mengetahui rahsia perjalanan matahari di dalam falak, ketika fajarnya dan terbenamnya, tandanya Tuhan telah membisikkan ke telingamu nyanyian alam ini. Lantaran yang demikian, dua jiwa berenang di langit khayal, di waktu orang lain terbenam, keduanya berdiam di dalam kesukaan dan ketenteraman, bersenda gurau di waktu bersungguh-sungguh.
Dan jika engkau mencintai tetapi cintamu tak terbalas, senangkan jugalah hatimu. Kerana sesungguhnya orang yang mengusir akan jatuh kasihan dan ingin kembali kepada orang yang diusirnya itu setelah dia jatuh dari matanya: dia akan cinta , cinta yang lebih tinggi darjatnya daripada cinta lantaran hawa. Terpencil jauh membawa keuntungan insaf, kebencian meruncingkan cita-cita dan membersihkan perbuatan. Dengan sebab itu, engkau akan beroleh juga kelak tempat merupakan cinta itu, kalau tak ada pada insan, ada pada yang lebih kekal daripada insan. Bersedialah menerima dan menyuburkan cinta, walau bagaimana besarnya tanggunganmu, kerana cinta memberi dan menerima, cinta itu gelisah tetapi membawa tenteram. Cinta mesti lalu di hadapanmu, sayang engkau tak tahu bila lalunya.
Hendaklah engkau menjadi orang yang besar, yang sanggup memikul cinta yang besar. Kalau tak begitu, engkau akan beroleh cinta yang rendah dan murah, engkau menjadi pencium bumi, engkau akan jatuh ke bawah, tak jadi naik ke dalam benteng yang kuat dan teguh, benteng yang gagah perkasa yang sukar ditempuh oleh manusia biasa. Kerana tugu cita-cita hidup itu berdiri di seberang kekuasaan dan kemelaratan yang diletakkan oleh kerinduan itu sendiri.'
Cinta yang sejati adalah cinta di antara dua hamba Allah yang dipaterikan oleh cinta kepada Allah. Janganlah kita berkhayal kerana iblis suka meracuni jiwa yang lalai.

sekarang niee Bahasa ibunda kita macam dipandang rendah..
jarang sangat digunakann..

" Bahasaku itu indah rupanya
namun..kadangkala tajamnya ibarat pedang
menghiris dan membunuh perasaan
jika ujaran di luar kehalusan budi bahasa 
jika tindakan di luar adab santun melayu
pasti bahasa membunuh jati diri bangsa.

Justeru,
saat indah bahasaku kian luntur,
cintaku padamu Bahasa Melayuku
tak akan terhakis oleh rempuhan globalisasi
kerana aku adalah wasilahmu
lambang kekuatan warisan zaman..."



betapa indahnya bahasa kita kannn..
amalkanlah sebelum hilang ditelan zaman !

credit : Cikgu Taufiq

Quotes :
“Akhlak yang buruk itu ibarat tembikar yang pecah. Tidak dapat dilekatkan lagi dan tidak dapat dikembalikan menjadi tanah.” ~ Wahab B. Munabin

sekian ! tenkiu...
tata..

♥ Terima Kasih Sudi Baca..Feel free to Drop Your Comment ♥

MOTO HIDUP VS TAGLINE BY AIMAN


Assalammualaikum !
jom join contest !
*xde kje lain ke ira ?
nak hilangkan tension sekejap !

nak join tak?
meh rajinkan diri tekan banner ok ?


tema yang ira pilih....

Tagline !

tagline ira..

I Speak My Mind !

kenapa??



hoho.. bukan bukan !

sebabnya..

ira akan bercakap,menulis bila ira terasa nak buat..
sebenarnya ira nak kasi warning pada mereka mereka
yang TERbaca blog niekannn..


mana tau terkecil hati..
mulalahh cakap ira nie mengata dia


mungkin jugak ira menulis,menaip tuhh korang akan tersedar something..
pliz...
nobody's perfect !



my blog is mine..
so,i have the right to my blog..
either i'll keep silent..
or
start to write what on my mind..




but...
apabila kita menaip..
tak semua orang tau apa yang kita nak sampaikan..
kadang kala mereka salah anggap..
so..
berhati-hati apabila menulis..

yes,this blog is yours..
but..
pliz think the others feeling !


Jawapan untuk soalan tuhh..
*sbnarnye bru prasan ade soklan lps BW blog lain,hee~


> ira start ber-blogging..
pada oktober 2011 !
mula-mula sekadar suka suka,
and..
nak privacykann
tapi..
seronok pulak !

> pandangan ira untuk blog aiman..
sangat sangat ok untuk seorang lelaki :)
widget tersusun kemas,
warna yang tak terlalu menyakitkan mata,
loading tak lambat..
and..
yang paling penting..
ada nie..
BudaK BObOibOy

header Boboi boy..
peberet tuhhh...
Terbaikkkk ! 
*ira tak brape tw,ape2 mntak maaf ye..
nie ponnn jz my opinion ! :)


done !


psssttt..
ira dahhh..








soo,tenkiu !







♥ Terima Kasih Sudi Baca..Feel free to Drop Your Comment ♥

Vector by Cheek Eyka !


Assalammualaikum ! 
ira nak lari daripada contest sekejap..
dah lama asyik join contest jerk kann..
so,jom lari !


hari tuhh ira bukak facebook.
ofkoslahh ira akan melawat Geng fiQ'Ra dulukann..
pssstt,nak join ? tekan banner !

*keke,cm join contest plak ! wekkk

lepas tuh ira perasan ade satu post nie..


ira pon cepat-cepatlahh komen..
*cepatlahh sgt !


then,ira bagi gambar nie untuk dibuat vector.


hasilnya setelah divectorkannn.

Ira Nur

auwwww! cantikkan !
suka sangatlahh !


so,korang nak tak ??
kak ika tengah buat tempahan vector sekarang..
murah jeeee..
jom serbuuuuuu..

MISOB

ohhh,by the way..
like page sekalilahh !

Editing Shop Misob !



done !







♥ Terima Kasih Sudi Baca..Feel free to Drop Your Comment ♥

Contest My Awesome Moments


Assalammualaikum !


Today and today and today !
*shakespeare pnye poem tomorrow kann?? :P

jom join contest lagi dan lagi dan lagi !
nak join ? klik banner jom !


tapi sebelum tuhhh,jom baca nie !



That awesome moment when a random stranger gives you a rose because you're beautiful.
That awesome moment when you find a RM50 note in your jeans pocket.
That awesome moment when you look into each others eyes and just smile.
That awesome moment when you wake up from a bad dream and realise it really didn't happen.
That awesome moment when your single and someone really hot asks you out.
That awesome moment when your crush excepts your friend request.
That awesome moment when someone says they like you.
That awesome moment when you remember where you left your keys.
That awesome moment when you see an A+ on your test results.
That awesome moment when you wake up, look in the mirror and you look hot!
That awesome moment when you just can't stop smiling.
That awesome moment when you find out the rumours aren't true.
That awesome moment when you laugh because someone else is laughing but you don't know what you're laughing about.

p/s : 'kopipes' jerk..
I find it interesting

ok ! berbalik pada contest tadi 
*jauh dahh kau trpesong nie ira ! :P


Sebenarnya banyak sangat awesome moments dalam hidup ira nie.
Antaranya :

Masa Puasa !





Ira ingat sangat waktu tuhhh..
ira bagitau mak ira yang ira teringin sangat sangat sangat nak makan nie..


Ayam percik !

mak ira sanggup pusing satu bazaar tuhh



semata-mata nak carikkan ayam percik
untuk anak dia sorang nie..

sampaikan ira dah surrender..

tak sanggup nak round satu bazaar tuhh lagi,
penat yang amat ! 

Tapi....
si ibu itu tidak pernah penat,
tidak pernah katakan 'tak',
tidak pernah berhenti mencari.

malah...
sanggup berpusing mencari,
sanggup meronda mencari,
sanggup berjalan mencari..

"mak..."
"tak payahlahh buat macam tuhh"
"tak payahlahh ikutkan sangatt"

tapi..
hati tua itu tak pernah peduli,
hati tua itu tak pernah mengerti..

ira rasa bersalah,gembira and terharu sangat !


ira bangga sangat sangat sangat dapat seorang ibu macam mak..
sangat mementingkan anak daripada kepentingan sendiri..

mak lahh yang paling teristimewa,
tak ada sape ponn boleh gantikan mak !



Ya Allah
Rendahkanlah suaraku bagi mereka
Perindahlah ucapanku di depan mereka
Lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka

Ya Allah,
Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya, atas
didikan mereka padaku dan Pahala yang besar atas
kesayangan yang mereka limpahkan padaku,peliharalah
mereka sebagaimana mereka memeliharaku.

Ya Allah,
Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan
atau kesusahan yang mereka deritakan kerana aku
atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana perbuatanku
jadikanlah itu semua penyebab susutnya
dosa-dosa mereka dan bertambahnya pahala kebaikan
mereka dengan perkenan-Mu ya Allah
hanya Engkaulah yang berhak membalas kejahatan dengan
kebaikan berlipat ganda.

Ya Allah,
Bila magfirah-Mu telah mencapai mereka sebelumku,
Izinkanlah mereka memberi syafa'at untukku.
Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku memberi
syafa'at untuk mereka,sehingga kami semua berkumpul
bersama dengan santunan-Mu di tempat kediaman
yang dinaungi kemulian-Mu, ampunan-Mu serta rahmat-Mu... .

Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha
Agung, serta anugerah yang tak berakhir dan Engkaulah
yang Maha Pengasih diantara semua pengasih.

Amin Ya Rabbul Alamin..

Ira dah follow semua !
Done !


♥ Terima Kasih Sudi Baca..Feel free to Drop Your Comment ♥